Hvilken former for online markedsføring findes der?

Hvilken former for online markedsføring findes der?

Online markedsføring er et bredt og vidt begreb sådan som verden for online marketing ser ud i dag. Det er ikke bare en type markedsføring at vælge online markedsføring, man skal vælge hvilke typer af online markedsføring man vil benytte sig af, for du kan ikke benytte dig af dem alle hvis du er en lille virksomhed el. et startup.

I denne artikel vil jeg komme kort omkring de former for online marketing der findes, så du kan blive klogere på hvilke du skal undersøge nærmere. Disse former vil man typisk opdele online markedsføring i:

  • SEO
  • Content marketing
  • PPC
  • Community/kundeservice

De former for markedsføring skal man ikke forveksle med marketing kanaler, for under hver form ligger der mange kanaler man kan vælge, og i mange tilfælde vil man også kunne bruge den samme kanal til flere former for markedsføring.

SEO – søgemaskineoptimering

SEO er kunsten at ranke højt i søgeresultaterne når man søger på f.eks. Google el. Bings søgemaskiner. Der findes mange søgemaskiner derude, men i Danmark er det de to mest udbredte.

Langt de fleste kunder starter deres købsrejse med en søgning på nettet, hvorfor det er vigtigt at arbejde med SEO. Det er også en mere langsigtet strategi da resultater ikke opnås fra den ene dag til den anden, og de kan give længerevarende positive resultater hvis man bruger gør det godt.

En stor del af SEO er linkbuilding, som nærmest er blevet en gren for sig selv, da det har stor betydning for SEO. Du kan dyppe fødderne i SEO og linkbuilding ved at begynde med gratis linkmuligheder fra gratis-linkbuilding.dk.

Content marketing

Content marketing er en form for markedsføring der i mange tilfælde vil have en positiv effekt på dit SEO-arbejde, hvis du bruger det content du laver på dit website og dine sociale medier. Det er i sig selv et bredt udtryk der dækker over:

  • Tekst
  • Grafik/billeder
  • Video
  • Podcast
  • E-bøger
  • White papers
  • Email marketing

I mange tilfælde kan et stykke content anvendes på rigtig mange kanaler og opdeles i mindre stykker content til kanaler der er bedre egnet til korte videoklip el. resumeer af tekst osv. Content marketing er i sig selv en del af de 3 andre former for markedsføring, da det er uundværligt for at få anden marketing til at konvertere godt.

PPC – Pay Per Click

PPC er meget klassisk og er altså betalt annoncering. Denne form for markedsføring dækker over alt markedsføring hvor du betaler pr. klik du får til dit website, din app el. hvad du nu har. Det er stort set muligt at lave denne form for markedsføring på alle kanaler du kan komme i tanker om:

  • Google
  • Facebook
  • Snapchat

Det er især Google og sociale medier der dominere denne form for markedsføring.

Community building og kundeservice

Denne type markedsføring er super effektiv hvis man først kaster sig ind i den, for den er bedre end nogen anden form for marketing til at øge livstidsværdien af en kunde. Men ligesom SEO er det i høj grad en langsigtet strategi, hvor du ikke kan sige med sikkerhed hvornår el. hvor meget afkastet bliver.

Hvis du kan bygge et fællesskab op om dit produkt el. din ydelse, så sikre du helt automatisk en længerevarende relation, og krydret med kundeservice der går den ekstra længde for at hjælpe og stille tilfreds, så er du altså på vej til at bygge et rigtig solidt brand.

Nu ved du lidt om de vigtigste typer af online markedsføring, og du gør klogt i at indsnævre din marketing, så du kan få bedre resultater.